Volwassenen vinden het behoorlijk spannend wanneer zij bij mij komen voor een eerste sessie. En zeker is dat helemaal begrijpelijk. Ik ga hier altijd mee aan de slag want belangrijkste is wel dat mijn cliënt zich veilig en op zijn gemak voelt.
Met kinderen is het vaak anders, zij vinden het spannend bij mij te komen, geen idee wie die Lua is, ouders hebben dit geregeld en dus de spanning is anders. Zeker geen angst voor hypnose want dat wordt niet eens genoemd! Waarom? Daar kom ik zo dadelijk op terug.
Ouders…daar zit de angst en spanning en helemaal niet raar hoor! Want wat gaat die Lua dan doen met mijn kind? De laatste keer hoorde ik een ouder aangeven dat hypnose gevaarlijk was, want de gehele persoonlijkheid van het kind kon veranderen hierdoor. Ik mag dan wel denken dat het onzin is, maar ik heb de opleiding gedaan, ik heb de kennis en ik weet hoe het echt zit. Ouders niet en dus is dit één van vele logische en absoluut begrijpelijke onzekerheden en angsten. Dus…tijd om wat meer duidelijkheid te gaan geven over hypnose en specifiek betreffende kinderhypnose.
Breinactiviteit
De eerste twee jaar zit een kind in een andere breinactiviteit, de Delta staat. Voor een volwassene zou dat slapen zijn of zelfs bewusteloos kunnen zijn, maar dat is het zeker niet voor een kind van twee. Het kind kan gewoon reageren, maar als je het dan ergens mee wilt vergelijken zodat het wat makkelijker is om te begrijpen wat hiermee bedoeld wordt, dan zou je kunnen zeggen dat het kind vanachter een raam toekijkt en daardoor niet kan reageren.
Vanaf twee tot ongeveer zes jaar is onze breinactiviteit hoger en zitten we in de Theta staat. Deze staat kunnen we ook beschrijven als de verbeelding staat. Dat is ook één van de redenen waarom bij kinderen tussen twee en zes fantasie en werkelijkheid zo nu en dan in elkaar overlopen.
Wanneer een kind rondom zes jaar is dan kom die in de Alpha staat. deze kunnen we beschrijven als een rustige staat van bewustzijn. Wanneer een kind rondom 12 is dan komt het in de Beta staat. Het actieve bewustzijnsniveau. Op deze leeftijd kan het kind wel nog steeds gebruik maken van de andere staten!
Het echte bewust zijn, zoals wij als volwassenen dat ervaren is voor een kind voor zijn zesde niet echt mogelijk. De eerste zes levensjaren zijn dus de jaren waarin de programma´s worden gevormd. Die eerste jaren is een kind dus in een hypnotische staat.
Wanneer je als volwassene in mijn praktijk komt dan breng ik je in de Theta staat, zodat de suggesties die belangrijk zijn voor jouw transformatie ook echt aankomen, je bent dan ontvankelijk hiervoor en kunt dan de zo belangrijke transformaties die nodig zijn maken.
Wanneer ik werk met (jonge) kinderen is dat dus helemaal niet nodig, die zitten namelijk al in die staat, zoals ik net dus al beschreef. Het is niet voor niets dat dit zo is want een kind moet duizenden dingen leren, kinderen gebruiken niet hun bewuste staat om iets te creëren maar het onbewuste om alle informatie als het ware te downloaden. Dus wat de eerste zes jaar gedownload wordt aan informatie is de basis. Dit is de periode waarin we alles leren. Praktische dingen maar zeer zeker ook hoe je naar de wereld kijkt en de mensen erin, welke normen en waarden je hebt, hoe je omgaat met vrienden, met liefde, met familie enz.
Repeat
Dit is de tijd waarin we onszelf gaan identificeren met wie we zijn. En dat komt dan uiteindelijk neer op: dat wat ons verteld wordt is dan wat we worden.
Krijgen kinderen steeds te horen/voelen hoe geweldig ze zijn, dan wordt dit opgeslagen in het programma, krijgen kinderen te horen/voelen hoeveel er niet goed aan ze is, dan wordt dit opgeslagen in het programma. Je kunt het onbewuste programma zien als een opgenomen liedje, of misschien een audio boek? En deze speel je steeds af, het programma staat op repeat. je kunt je voorstellen dat bepaalde programma´s voor heel veel problemen kunnen zorgen.
Velen van ons volwassenen hebben een programma draaien die ons niet brengen waar we het liefste heen willen. Die ons misschien niet goed genoeg laten voelen, ons onzeker laten voelen. Programma´s die ons dagelijkse leven belemmeren in het NU. Absoluut zijn er de mogelijkheden om deze programma’s te veranderen, te transformeren in programma’s die wel voor ons gaan werken.
Eigenlijk is dat het werk dat ik dagelijks doe in mijn praktijk. Samen met mijn cliënt de belemmerende programma´s transformeren! Programma´s die misschien wel 10, 20 of 40 jaar draaien. Het maakt niet uit hoe lang of hoe kort de programma´s al draaien, het kan gewoon! Dat maakt mijn werk zo geweldig. Dat zorgt ervoor dat ik dagelijks met plezier mijn bed uitkom, met plezier mijn praktijk in loop. Wetende dat als de cliënt het echt wil er absoluut een transformatie gaat plaatsvinden.
Gevaarlijk
Dankbaar werk is het zeker…maar soms frustrerend voor mij persoonlijk wanneer ik er over nadenk dat het allemaal niet nodig had geweest, had dit in het hele begin al aangepakt geweest. Wetende bijvoorbeeld dat wanneer ik zelf de mogelijkheden had gehad om mijn programma´s als jong meisje al te transformeren, ik mijzelf zoveel ellende had kunnen besparen.
Maar om eigenlijk terug te komen op de reden voor dit blog: de zorgen van ouders dat kinderen in hypnose brengen gevaarlijk kan zijn! Nee dus…ik breng geen kind in hypnose want ze zitten al in hypnose en om die hele simpele reden kunnen kinderen zo onvoorstelbaar makkelijk en snel transformaties maken.
Kinderen kunnen voor hun zesde gewoonweg drie verschillende talen tegelijkertijd leren, ze kunnen onvoorstelbaar veel, puur door de staat waar ze in zitten. Dus…ze kunnen ook heel snel de programma´s die ze al hebben draaien veranderen waardoor ze echt vanuit zichzelf hun leven kunnen gaan leiden Ze kunnen dan inderdaad van hun leven, hun eigen unieke kleurplaat maken!